ROYA AZAD777
پنج شنبه 91 آبان 4 :: 5:57 عصر :: نویسنده : ROYA AZADKHANI گسترش عدالت ، برافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم درسراسر جهان ، از آرزوهای انسانهای آزاده است . آنها در انتظار ظهور یک منجی و برپایی نظامی عادلانه در جهان هستند . این انتظار، روشن ترین افق ذهنی انسانهای عدالت طلب و موّحد است.
آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در 9 ژولای سال جاری ، در جمع اساتید و فارغ التحصیلان و فعالان عرصه مهدویت، به موضوع ظهور حضرت مهدی (عج ) و مسئله انتظار پرداخت . ایشان درباره اهمیت مهدویت فرمود : « همین قدر باید عرض کنم که مسئله مهدویت در شمار چند مسئله اصلی ... معارف عالیه دینی است . » رهبر انقلاب در ادامه ، اهمیت مسئله مهدویت را همتراز مسئله نبوت دانست و ادامه داد : « آن چیزی که مهدویت مبشر آن است ، همان چیزی است که همه انبیاء ، همه بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی براساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیت هایی است که خدای متعال در انسان بوجود آورده و قرار داده است.» سلسله انبیاء پاکترین و مقدس ترین و نورانی ترین انسانهای تاریخ بوده اند . در میان انسانهای پاک و والا ، وجود مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص ) سرآمد همه بشریت است و خاندان پاک او ، در شمار برترین و والاترین انسانهای مطهر و نورانی اند. آنها معدن علم ، اخلاق نیکو ، صدق ، صفا و راستی و منبع همه نیکی ها درهر عصر و عهدی بوده و چون خورشیدی درخشان ، روشنایی را برای انسانها به ارمغان آورده اند .یکى از این خورشیدهاى فروزان ، وجود مقدس امام زمان (عج) است و امروزه در زمان ما ، ولىّ خداوند بر روى زمین است . برکات وجود او و انوار ساطعه از ایشان، امروز هم انسانیت را بهره مند می کند. از دیدگاه رهبر انقلاب ، اگر مهدویت نباشد، تلاش انبیاء و همهى دعوتها، بعثتها، و زحمات طاقت فرسای پیامبران در طول تاریخ بىفایده خواهد بود . بنابراین، مسئلهى مهدویت یک مسئلهى اصلى و جزو اصلى ترین معارف الهى است. وجود مقدّس حضرت حجّت در میان انسانهاى روى زمین ، منبع برکت ،علم ، درخشندگى ، فضیلت و همهى خیرات است. عقدههاى فروخوردهى انسانها در طول تاریخ، چشم به این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیدهاى از برگزیدگان خدا بیاید و تاروپود ظلم و ستم را - که انسانهاى شریر در همهى تاریخ تنیدهاند - از هم بدرد. آیت الله خامنه ای با اشاره به دوران ظهور حضرت مهدی (س) فرمود : « دوران ظهور حضرت مهدی (س) دوران جامعه توحیدی است . دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است . »از دیدگاه رهبر انقلاب ، در همهى ادیان الهى هم تقریباً ، یک چیزى که معناى حقیقى آن همان مهدویت است، وجود دارد ، اما این حقیقت به شکلهاى تحریف شده و مبهم بیان می شود . اما در دین اسلام ظهور حجت ، از مسائل روشن و حتمی دین است . آیت الله خامنه ای در این رابطه می فرماید : « مسئلهى مهدویت در اسلام هم جزو مسلّمات است. یعنى مخصوص شیعه نیست. همهى مذاهب اسلامى غایت جهان را که اقامهى حکومت حق و عدل به وسیلهى مهدى (علیه الصّلاة و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند. روایات معتبر از طرق مختلف، در مذاهب گوناگون، از پیغمبر اکرم و از بزرگان نقل شده است. بنابراین، هیچ تردیدى در آن نیست.» رهبر انقلاب در تبیین مسئله مهدویت در اسلام ، این مسئله را در مذهب تشیع یک مسئله روشن و واضح دانستند و افزودند : « امتیاز شیعه در این است که مسئلهى مهدویت در آن یک مسئلهى مبهم نیست. یک مسئلهى پیچیدهاى که براى بشر قابل فهم نباشد ، نیست. یک مسئلهى روشن است ، مصداق واضحى دارد که این مصداق را می شناسیم ، خصوصیاتى از او را می دانیم ، پدران او را می شناسیم، خانوادهى او را می شناسیم، ولادت او را می شناسیم، جزئیات آن را خبر داریم. در این معرفى هم باز روایات شیعه، به تنهایى در صحنه نیستند. حتّى روایاتى از غیر طریق شیعه هم وجود دارد که همین معرفى را براى ما روشن می کند و باید کسانى که پیرو مذاهب دیگر هستند، توجه کنند و دقت کنند تا این حقیقتِ روشن را دربیابند.» در دنیای کنونی ، ذهنیت بشر ، آمادهى آن است که ، بداند و یقین کند که انسان والایى خواهد آمد و بشریت را از زیربار ظلم و ستم نجات خواهد داد . خداوند در آیهى 167 سوره اعراف، وعدهى رهایی از ظلم را ینگونه به مردم داده است: «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ»«و چیزهاى پاکیزه را برایشان حلال و پلیدیها را بر آنها حرام مىکند » آری یک انسان خدایى ، یک انسان متّصل به عالم غیب و معنویت ، این آرزو را براى بشریت برآورده خواهد کرد . لذا دلها، شوقها و عشقها در انتظار منجی بشریت است. رهبر انقلاب در ادامه ، به اهمیت انتظار ِ منجی بشریت پرداخت و فرمود : « مسئلهى انتظار ... جزء لاینفک مسئلهى مهدویت است و از آن کلیدواژههاى اصلى فهم دین و حرکت اساسى و عمومى و اجتماعى امت اسلامى به سمت اهداف والاى اسلام است .» ایشان در ادامه افزود : « انتظار یعنى ترقّب ( مراقب بودن ) ، یعنى مترصد یک حقیقت قطعى بودن؛ این معناى انتظار است. انتظار یعنى این آینده ، حتمى و قطعى است. بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر؛ این خیلى مسئلهى مهمى است. اینجور نیست که بگویند کسى متولد خواهد شد، کسى به وجود خواهد آمد. نه، کسى است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او را مىبینند، همچنانى که او مردم را مىبیند، منتها نمی شناسند. در بعضى از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف که برادران او را می دیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روى فرش آنها راه می رفت، ولى (آنها او را) نمی شناختند. » از نگاه رهبر انقلاب اسلامی است ، مسئله انتظار بر دوش انسانهای منتظر ، تکالیفی را می گذارد . ایشان در این رابطه می فرماید : « مردمانى که اهل عبودیت خدا هستند، می فهمند (که) باید خود را آماده کنند . باید منتظر و مترصد باشند. انتظار لازمهاش آمادهسازى خود هست. بدانیم که یک حادثهى بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید. هیچ وقت نمی شود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمی شود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکى اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود. انتظار ایجاب می کند که انسان خود را به آن شکلى، به آن صورتى، به آن هیئت و خُلقى نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است. این لازمهى انتظار است. //وقتى بناست در آن دوران ( انسان ) منتظرِ عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد - یک چنین دورانى قرار است باشد - ما که منتظر هستیم، باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم، خودمان را با عدل آشنا کنیم، آمادهى عدل کنیم، آمادهى پذیرش حق کنیم. انتظار یک چنین حالتى را به وجود مىآورد.» آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان ، به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه انتظار پرداختند . به عقیده ایشان کارهای سطحی و عامیانه در زمینه مهدویت و انتظار ، زمینه را براى مدعیان دروغین فراهم می کند . رهبر انقلاب در این رابطه می فرماید : «وقتى انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلهى گمراهى اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستى بشدت پرهیز کرد. کارِ عالمانه، قوى، متکى به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، ... این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدى گرفت تا راه انشاءاللَّه براى مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقولهى مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار براى ما، ما مردمى که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این براى دنیاى ما و براى پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود.»ارتباط با حضرت مهدی (س) از آرزوهای بزرگ منتظران واقعی آن حضرت است . رهبر انقلاب در مورد بهترین راه ارتباط با حضرت حجت (س) توصیه کردند : « این توسلاتى که در زیارات مختلف وجود دارد که بعضى از اینها سندهای خوبى هم دارد، اینها بسیار باارزش است. توسل، توجه، انس ِ با آن بزرگوار از (راه) دور ... توسلى است که امام آن را از ما می شنود، انشاءاللَّه می پذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطبِ خودمان از دور داریم حرف می زنیم؛ اشکالى ندارد. خداى متعال سلامِ سلام دهندگان و پیامِ پیامدهندگان را به آن بزرگوار می رساند. این توسلات و این انس معنوى بسیار خوب و لازم است.» موضوع مطلب : آخرین مطالب آمار وبلاگ بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 30742
|
|